Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zapomenutý génius a ženská otázka

Otto Weininger na motivy článku profesorky María José Villaverde v El País věnovanému jeho 100. výročí úmrtí.

Dne 4. října roku 1903 se Otto Weininger v bytě, který ve Vídni obýval Beethoven, střelil do srdce ve věku 23 let. Byl to vídeňský žid, který právě dokončil svoji doktorskou tezi, Pohlaví a charakter (Geschlecht und charakter), knihu zdánlivě antifeministickou a antisemitskou se 130 stranami poznámek. Jeho pohřbu se zúčastnili, mimo jiných, spisovatel Stefan Zweig a čtrnáctiletý mladík fascinovaný jeho dílem Pohlaví a charakter, jenž se stal jedním z nejvýznamnějších filosofů dvacátého století, Ludwig Wittgenstein. Dramatik August Strindberg poslal ze Stokholmu smuteční věnec a 17. října publikoval oslavný nekrolog v Pochodni (Die Fackel), intelektuálním avantgardním vídeňském časopise. A její editor, Karl Kraus, enfant terrible vídeňské inteligence, se přidal na seznam Weiningerových obdivovatelů a vzdal se tak před jeho misogynskými argumenty, on, který vyzdvihoval feministky.

Co bylo to, co vytvořilo z Pohlaví a charakter v bestseller, jenž dosáhl v Rakousku a Německu šesti vydání za méně než rok, a z Otto Weiningera bájnou postavu, neoromantického hrdinu, génia? Carl Dallago roku 1912 napsal, že byl nietzscheánskou postavou, která filosofovala z hloubi svého bytí. Ale úctu vzbudil nejen díky své intelektuální integritě a své erudici, nýbrž i tím, že rakouská intelektuální elita v něm nalézala paralely ke svým problémům, svým znepokojením, svému strachu a svým paranoiím. Weininger byl skutečným představitelem generace, která byla trýzněna hlubokou krizí identity v rozbouřeném světě, v kterém se vše mění a v němž člověk nemůže nalézt pevných opory, kterých by se zachytil.

Přesvědčení, že se společnost spolu se všemi svými hodnotami rozpadá, se projevuje v práci Roberta Musila, v novelách Marie von EbnerEschenbach, ve své době velmi významné rakouské spisovatelky, ve spisech Hofmannsthala nebo Hermanna Brocha. Doba jistoty, jak ji vypodobnil Stefan Zweig ve Světě včerejška (Die Welt von Gestern), je pryč a Karl Kraus stvrdil její smrt: „Vítej, chaose, neb pořádek ztroskotal“. Tato krize hodnot, která obešla Evropu a již Francouzi pojmenovali jako „le grand malaise“, Angličané jako „the great unrest“ a Freud  jako „nevolnost kultury“, jež byla diagnostikována Nietzschem v Radostné vědě (Die froeliche Wissenschaft) smrtí Boha, koncem ideálů moderního světa a vyhlášením nihilismu.

V tomto dekadentním prostředí ženy a židé hráli roli obětního beránka. Ženská otázka se rozvíjela hlavně v období osvícenství, kdy se tvořily nejrůznější individualistické teorie a  bránila se práva jednotlivce, která podporovala jeho realizaci jako „lidské bytosti“ a jeho vymanění se z tradic a konvencí. Ale 19. století bylo hluboce anti-osvícenské a vyústilo konfliktem zájmů mezi jedincem a společností s porážkou jedince a cestou ke stádné společnosti.

Bylo to století kolektivních ideologií, které se snažily vymítáním mýtu nejistoty a vykořenění zakotvit jednotlivce do etnika, do rasy a národa a podporovaly nacionalismus. Bylo to také století radikálně antifeministické, které oživilo antické hodnoty ženského obětování se, odříkávání a žití pro ostatní právě místo osvícenského ideálu seberealizace. Jestliže 18. století přivedlo na svět velké obránce ženy jako Diderota nebo Condorcera, pak čelní představitelé 19. století byli výhradně misogynští. Dobře známe jedovaté poznámky na ženy u Schopenhauera a Nietzscheho, korespondenci Freuda se svojí snoubenkou Mathou Bernays, v které bez zardění specifikuje, že chce ženu konvenční, která pečuje o dům a o děti, intolerance Gustava Mahlera k Almě, jíž bránil komponovat hudbu pro oddání se jemu tělem i duší a nakonec i vztahu Marxe s děvečkou pro všechno, Jenny. Ale také nové vědy 19. století podporovaly misogynii. Anatomie a fyziologie pitvaly ženské tělo a vyzdvihovaly rozdíly od mužského, frenologie a craneologie vážily a měřily jejich mozek a došly k závěru, že je mnohem menší a méně váží. Psychologie pátrala v jejich mysli a ukázala příznaky nervových onemocnění – mezi jinými hysterii – symptomy jejich „přehnané citlivosti“ a jejich „chorobné emotivity“. Všechny tyto výzkumy, které Moebius zachytil ve své brožuře-knize O fyziologické imbecilitě žen, vydávané bez ustání v prvních dekádách 20. století, byly použity k posílení jejich intelektuální podřadnosti.

Antifeministické Pohlaví a charakter není tedy výsada začátku 20. století, nýbrž vyjádření mnoha z problémů identity generace, která se cítila ohrožena vznikem nového typu žen, jež se, pod ochranou vládnoucí dekadence, domáhaly svých práv a zpochybňovaly otázku mužství. Tato „nová Eva“ se stala archetypem, femme fatale, jejíž démonická sexuální síla a svůdcovská moc se objevují v úvahách u Klimta, Egona Schieleho nebo Kokoschky, v postavách Wedekinda nebo Hofmannsthala, v příbězích Musila nebo Arthura Schnitzlera, jakož i ve spisech negermánských autorů jako jsou Poe, Flaubert nebo Zola a v poesii Swinburna nebo S´Annunzio. Femme fatale prezentuje vnitřní svět kastrátské viktoriánské společnosti, společnosti charakterizované jako hermafroditní, kde muži ztratili svoji mužskost a ženy se pomužštily. Ženy ve své touze po osvobození ukrývají svoji ženskou identitu, stříhají si vlasy „na kluka“, nosí mužské šaty a přijímají mužské pseudonymy jako například Georg Sand. Ženskost, od nepaměti, spojuje ženu s její reprodukční funkcí, na kterou nikdo nepoložil otázku, ba ani nejpřednější feministky doby jako Švédka Ellen Key, Němka Clara Zetkin nebo Rakušanky Marianne Hianish nebo Auguste Fickert, jež vynášely skutečný kult mateřství. Pouze Weininger ji uvědomil jako překážku v osvobození ženy, jako pojítko, které ji poutá k lidskému rodu, k tomu „nízkému životu“, jenž ji spojuje se samicemi ostatních druhů. On, proklamující se jako skutečný osvoboditel žen, usiloval o jejich zbavení se smrtící ženské podstaty, o jejich vykoupení ze stavu sexuálního objektu, z pouhých příjemkyň vzniku života a změnu jich, nakonec, v sebe samé.

Ačkoliv se Pohlaví a charakter zarámoval do klimatu konce století opovrhujícího ženou svými ostrými komentáři, které pohoršují feministky dnešní, dole pod povrchem se ukrývá silná kritika archetypu tradiční ženy a ženského ideálu patriarchálního období. Ale také přináší tvrdé obvinění „kultury styku“, ježto používá ženu jako životodárnou sílu a ploditelku mužské kreativity, kterou vídeňská elita zakrývala sexuální uvolněností. Ale jedná se o falešné osvobození, tak klamné, jako vnější shodnost s mužem, prosté vyrovnání zákonů, jež podporovala většina feministek své doby. Pravé osvobození vyžaduje, podle Weiningera, aby žena získala svoje práva, ale také aby dosáhla svého intelektuálního zdokonalení a morálně bojovala proti tomu všemu, co, ve vlastní duši, tvoří překážku. Pouze tak bude moci překonat zákony přírody a biologické a společenské podmínky pro dosažení přeměnění se v „morální bytost“ a přistoupení k vyššímu životu.

Tato vysoká meta, kterou vytyčil Otto Weininger pro všechny lidské bytosti a které on nebyl schopen dojít, ho dovedla k sebevraždě. Jeho smrt – střelil se do srdce a ne do mozku – symbolizuje porážku rozumu před citem, ale také krach jedné generace, která ztratila víru v hodnoty osvícenství, práva jednotlivce, kosmopolitismus – a která nenalezla další alternativy k iracionalitě, nacionalismu a rasismu, jež vyústily v nacistické hrůzy.

Autor: Martin Šimák | středa 14.12.2011 17:00 | karma článku: 9,25 | přečteno: 776x
  • Další články autora

Martin Šimák

Sociální konstrukce, bytí a čas - přepis konceptu

předkládám vám, vážení čtenáři, ztracený koncept úvah z dob "filosofického prvoka"...text je zanechán v původní formě včetně chyb a nesmyslných odboček k nepochopitelné únavě, nevolnosti, později nějakým dívkám a tak podobně. Důvod, proč ho sem dávám, vlastně ani sám nevím, neznám. Jako nejpravděpodobnější se mi jeví nějaká vnitřní touha uchovat tento text v přístupné verzi...a oživit si tím léta dávná, kdy jsem byl myšlenkově mladší, svěžejší a naivnější...příjemnou zábavu, milí čtenáři!

11.12.2011 v 10:00 | Karma: 6,69 | Přečteno: 488x | Diskuse| Ostatní

Martin Šimák

Všemu lidu...

Nač je mi vaše příroda, váš park, vaše východy a západy slunce, vaše modré nebe a vaše stále spokojené tváře,

10.12.2011 v 12:00 | Karma: 8,32 | Přečteno: 548x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šimák

A: teď vám moc nerozumím

B: když něčemu nerozumím, tak věřím A: tak já vám teda věřím B: a ono to je úplně opačně A: tak já už nerozumím vůbec ničemu

17.11.2011 v 23:25 | Karma: 8,29 | Přečteno: 527x | Diskuse| Ostatní

Martin Šimák

to chmurné ráno, to si pamatuj, můj synu....

...........už nelze být tak zcela magor, když tu není Magor.......................

10.11.2011 v 20:00 | Karma: 13,74 | Přečteno: 813x | Diskuse| Společnost

Martin Šimák

... III.

Sem psát se mají chytrá slova, psát zajímavě znova a znova, prostě jen ze čtenáře dělat vola, aby na tebe klik, aby tě nepřehlíd...

9.11.2011 v 22:30 | Karma: 6,15 | Přečteno: 402x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šimák

"infantilní kretén"

Sem psát se mají chytrá slova, psát zajímavě znova a znova, prostě jen ze čtenáře dělat vola, aby na tebe klik, aby tě nepřehlíd...

9.11.2011 v 21:20 | Karma: 8,23 | Přečteno: 930x | Diskuse| Miniblogy

Martin Šimák

Erupce na El Hierro

Je až s podivem, že se do naší republiky nedostává informací o situaci na ostrově El Hierro, kde je již od července zaznamenávána seismická aktivita způsobená vulkanickou činností pod hladinou moře...dovolte mi tedy prozatím jen krátkou a neumělou zprávu...

6.11.2011 v 10:30 | Karma: 11,59 | Přečteno: 737x | Diskuse| Ostatní

Martin Šimák

5.listopad v minulosti

tak přesně takto se jmenuje jeden z nadpisů na titulní straně otevřené encyklopedie, všem známé Wikipedie a ta nám říká, že...

5.11.2011 v 22:35 | Karma: 5,75 | Přečteno: 412x | Diskuse| Kultura

Martin Šimák

tečka za větou

------------------------------------------------------------- věta -----------------------------------------------------------------

5.11.2011 v 21:30 | Karma: 8,46 | Přečteno: 692x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šimák

... II

Sem psát se mají chytrá slova, psát zajímavě znova a znova, prostě jen ze čtenáře dělat vola, aby na tebe klik, aby tě nepřehlíd...

5.11.2011 v 9:15 | Karma: 7,36 | Přečteno: 412x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šimák

Nepovstane lid tak brzy

Právě jsem dočetl článek o tom, jak týdeník Economist rozebírá a mapuje situaci v našem státě. Jak titulek trefně dodává "je to děsivé čtení"...co jiného jsem po přečtení článku mohl udělat, než že jsem klikl na diskusi k tomuto diskutersky naprosto ideálnímu tématu.

4.11.2011 v 12:30 | Karma: 13,02 | Přečteno: 1161x | Diskuse| Společnost

Martin Šimák

Idiot vypadl ze třetího patra

Dovolte, abych vám zde uvedl krátké pojednání o příhodě, jež se stala před několika málo minutami v jednom nejmenovaném krajském městě...

3.11.2011 v 10:45 | Karma: 16,62 | Přečteno: 1601x | Diskuse| Kultura

Martin Šimák

...

Sem psát se mají chytrá slova, psát zajímavě znova a znova, prostě jen ze čtenáře dělat vola, aby na tebe klik, aby tě nepřehlíd...

1.11.2011 v 19:20 | Karma: 7,56 | Přečteno: 547x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šimák

Liguére!

bude tomu již více než dva roky, co jsem poznal kapelu Liguére! Bylo to v jednom pardubickém hudebním klubu...

19.10.2011 v 0:40 | Karma: 7,34 | Přečteno: 728x | Diskuse| Kultura

Martin Šimák

Továrna na absolutno

Kritika pro kritiku, nic víc...k čemu je tvářit se, že jsem kritik jen proto....

18.10.2011 v 23:25 | Karma: 4,92 | Přečteno: 418x | Diskuse| Kultura

Martin Šimák

Pohled do zrcadla

Jak si jistě čtenáři mého blogu všimli, nevěnuji dlouhé týdny přípravě svých příspěvků, jinými slovy a přesněji řečeno, na blog spíše chrlím podle toho, co zažívám. Domnívám se, že jsem však již dlouho nebyl k napsání článku tak motivovaný, jako nyní, poté, co na veřejnost vyšla celá „aféra“ ohledně odvolání trenéra fotbalové Slavie, pana Petrouše, a jeho nahrazení panem Strakou...

3.10.2011 v 19:00 | Karma: 5,98 | Přečteno: 569x | Diskuse| Ostatní

Martin Šimák

Úspěch

Již nějakou dobu se mi hlavou honí myšlenky týkající se úspěchu. Říkal jsem si, že bych se mohl pokusit sepsat je a sumarizovat "na papír", respektive sem na blog (ušetřím tím životní prostředí, tužku i místo v šuplíku). Poslední kapkou k tomu, abych se do zpracování tohoto tématu pustil, byl dnes brzy odpoledne uveřejněný článek s názvem Moje první cesta na "ÚŘAD".

28.9.2011 v 17:40 | Karma: 6,24 | Přečteno: 453x | Diskuse| Ostatní

Martin Šimák

Kdo píše je jasné, ale kdo to čte?

Je tomu již poměrně dlouho, co jsem uveřejnil své první pokusy na blogu, které byly na dlouhou dobu i poslední. Důvodů k tomu bylo hned několik, ale jako ten hlavní bylo jakési zhnusení svými kolegy...

27.9.2011 v 19:15 | Karma: 8,87 | Přečteno: 751x | Diskuse| Ostatní

Martin Šimák

Jak jsem potkal Jean Paul Sartra

Mnohým se to může zdát jako věc naprosto neuvěřitelná, neboť tomu je již více než třicet jedna let, co nás opustil, jako jedna z nejvýznamnějších osob dvacátého století, Jean Paul Sartre. Nicméně ať si někdo věří nebo ne, je tomu tak. Dnes odpoledne jsem se osobně setkal s tímto velikánem...

26.9.2011 v 21:49 | Karma: 7,19 | Přečteno: 565x | Diskuse| Společnost

Martin Šimák

Přijel papež, bohudík...

Je to jen několik minut, co přistál papež v Praze. Celá republika je na nohou. Nebo tomu tak není?

26.9.2009 v 12:48 | Karma: 17,65 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 746x
Existují dvě božstva: Svět a mé nezávislé Já.

Seznam rubrik